Στην τρίτη χειρότερη θέση, μετά την Ιταλία και την Ισπανία, όσον αφορά την παραβίαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας βρίσκεται η χώρα μας στην Ευρώπη των 27. Συνολικά, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία (αρχές Δεκεμβρίου) παραμένουν ανοιχτές 24 υποθέσεις. Σε έξι από αυτές η Ελλάδα έχει καταδικαστεί και εκκρεμεί συμμόρφωσή της.
Και η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί καθώς, ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης, εξελίσσεται και μια περιβαλλοντική κρίση η οποία διογκώνεται από τις πολιτικές που υιοθετούνται στο... όνομα του μνημονίου. Η «συνταγή» της λιτότητας από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει οδηγήσει σε ισοπέδωση των κανόνων προστασίας του περιβάλλοντος.
Η χώρα μας έχει ήδη καταδικαστεί για:
- την έλλειψη συστήματος συλλογής και κατάλληλης επεξεργασίας των αστικών λυμάτων στο Θριάσιο Πεδίο,
- τις παράνομες χωματερές,
- την έλλειψη δικτύων αποχέτευσης και βιολογικών καθαρισμών σε οικισμούς άνω των 15.000 κατοίκων,
- την απουσία κατάλληλου σχεδιασμού διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων,
- την εκκρεμότητα σχετικά με τον καθορισμό Ζωνών Ειδικής Προστασίας Πτηνών (ΖΕΠ) για τη διατήρηση των άγριων πτηνών καθώς και
- την εφαρμογή της Οδηγίας για την πρόληψη και τον έλεγχο της ρύπανσης στις βιομηχανίες, η οποία απαιτεί πιο αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας.
Η μη συμμόρφωση με τις πρωτόδικες καταδικαστικές αποφάσεις ενέχει τον κίνδυνο δεύτερης καταδίκης με τσουχτερά δυσβάσταχτα πρόστιμα.
Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής ¨Ενωσης (ΔΕΕ) για άλλες δύο υποθέσεις που αφορούν την κατάρτιση και αποστολή σχεδίων διαχείρισης εθνικών και διεθνών λεκανών απορροής ποταμών και την ελλιπή προστασία της Κορώνειας.
Ένα βήμα πριν το ΔΕΕ (προδικαστικό στάδιο, επιστολή όχλησης, προειδοποιητική επιστολή, αιτιολογημένη γνώμη) βρίσκονται οι υποθέσεις που αφορούν:
- τον αυτοκινητόδρομο Πύργου - Τσακώνας (παραβίαση της κοινοτικής οδηγίας για τους οικοτόπους στην περιοχή του Καϊάφα).
- τις απαιτήσεις της κοινοτικής νομοθεσίας για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα.
- την εφαρμογή του άρθρου 3 και 5 της οδηγίας για την νιτρορύπανση.
- τη χωροθέτηση αιολικών πάρκων στη Λακωνία σε περιοχή Νatura.
- τη λειτουργία ΧΥΤΑ σε Θεσπρωτία, Ζάκυνθο, Κέρκυρα, Κατερίνη και Κιάτο
- την εξόρυξη αδρανών υλικών σε λατομείο της Κάσου.
- την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας
- τις εκπομπές στην ατμόσφαιρα συγκεκριμένων ρύπων από εγκαταστάσεις καύσης.
- την κακή λειτουργία βιολογικών καθαρισμών σε οικισμούς.
- την εκτροπή του Αχελώου
- την προστασία ειδών προτεραιότητας και της θαλάσσιας χελώνας Cαrreta-Caretta στην Κυπαρισσία.
Πηγή: Το βήμα